Ken je onze visitekaartjes al? Ja? Dan kun je beslist bevestigen dat wij bij Chiaro Group unieke visitekaartjes hebben. We gunnen je dan ook graag een inkijkje in het geboorteproces. Omdat we nu eenmaal dol zijn op processen. En dit een bijzondere is.
Kaart met chip
Samen met grafisch ontwerpbureau M-space zijn we aan de slag gegaan om onze huisstijl te ontwikkelen. Dan moet je ook beslissen of je visitekaartjes wilt en zo ja, hoe deze eruit moeten zien.
In het voortraject ontstaat al het idee om duurzame kaartjes te maken, vergelijkbaar met een (bank)pasje. Dit pasje bevat een chip. Scan je die met je mobiele telefoon dan toont deze onze gegevens en slaat ze als contact op. In theorie.
We testen een aantal chips en komen al gauw tot de conclusie dat dit niet het gewenste resultaat levert. Dat betekent dat onze visitekaartjes traditioneler (lees: van karton) worden.
Pokémon-kaartjes
Aangezien we een opvallende huisstijl hebben, vinden we dat onze kaartjes ook in het oog moeten springen. Wij denken meteen aan iets grafisch, een gif of andere animatie, alleen is dit voor een drukkerij lastig te drukken.
Ineens schiet bij mij (Michel) het idee van Pokémon-kaarten door mijn hoofd. Dit komt door mijn twee neefjes en hun (voormalig) enthousiasme voor hun Pokémon-kaartenverzameling. Dankzij hen weet ik dat er kaarten zijn die verschillende afbeeldingen tonen als je de kaart draait of kantelt. Wij besluiten het M-space voor te leggen.
Lenticulair drukken
De techniek die ze gebruiken om bewegende afbeeldingen op kaarten of papier te krijgen, heet lenticulaire druktechniek. Er zijn niet veel drukkers in Nederland die dit aanbieden, maar gelukkig vindt M-space grafisch-ontwikkelingsbureau Bergman Media in Gorinchem.
Na een paar proefdrukken en een aanpassing aan de animatie voor de kaarten biedt M-space ons de eerste visitekaartjes bij wijze van verrassing aan, tijdens de lancering van Chiaro Group op 8 februari 2024.
Het effect van de kaartjes is zoals gehoopt, iedereen is bezig met het onzichtbare zichtbaar te maken (iets wat wij dagelijks bij onze klanten doen): de animatie. Superpassend dus bij ons motto. En een gegarandeerd wauw-effect!
Maar oordeel vooral zelf! Ontdek de geboortevideo van onze kaartjes via: deze LinkedIn-post van M-space of de website van Bergman Media.