Onze aanpak

Making the invisible, visible

We pakken het net even anders aan dan je misschien gewend bent. Uiteraard duiken we uitvoerig in de processen en komen we met slimme voorstellen en oplossingen. Maar waar we écht goed in zijn, is praten met je mensen op de werkvloer.

We weten dat er een schat aan kennis zit in de hoofden van jouw team. Wij halen die kennis vrij eenvoudig op doordat we hun taal te spreken, en leggen deze vast in de processoftware van jouw keuze (bijvoorbeeld in Mavim). Hierin nemen we je medewerkers stap voor stap mee, zodat ze daarna zelfstandig met de software overweg kunnen.

Betrokken coach versus snelle consultant

We spreken niet alleen de taal van de werkvloer, we zijn er ook graag te vinden. Alleen op die manier leren we hoe je organisatie écht in elkaar zit. En niet hoe deze theoretisch in elkaar ‘zou moeten zitten’. Bovendien zijn we oprecht geïnteresseerd in wat je medewerkers te vertellen hebben en willen we daar zijn waar de kennis aanwezig is. Kortom, de werkvloer levert ons de input die we nodig hebben.

We begeleiden je team op een coachende manier. Bij ons vind je geen snelle consultants in een maatpak en dure auto van wie je je afvraagt waarom ze al zo lang bij je rondlopen. En van wie het een nog groter mysterie is wat ze precies doen. Juist het tegenovergestelde. We spreken concrete resultaten af binnen een vastgestelde periode. Zodra we die bereikt hebben, zijn we overbodig en verdwijnen we weer.

Trots Mavim-partner vanwege excellente software

Bij Chiaro Group werken we samen met Mavim, omdat we fan zijn van de mogelijkheden die hun software biedt. Daarom zijn we allemaal zodanig getraind dat we samen met jouw team het maximale uit Mavims software halen. We kunnen bijvoorbeeld je IT-inrichting op zo’n manier aan je processen koppelen dat direct duidelijk is welke automatiseringsoplossing welke processen ondersteunt. Hiermee kun je de inzet van je automatisering optimaliseren en kosten besparen.

Het mooie van Mavims processoftware is dat het niet alleen je bedrijfsprocessen inzichtelijk maakt, maar we kunnen er zelfs een digital twin van je hele organisatie in maken. Mavims processoftware is niet de enige software waarmee we goed overweg kunnen. Wil je dus liever met andere processoftware werken? Geen probleem. De keus is aan jou.

Concurrentievoordeel met digitale kopie

Met een digital twin, of digitale kopie van hoe je bedrijf functioneert, zie je snel hoe alles samenhangt. Wij zijn er om je te helpen met het inrichten, vastleggen en delen van jouw manier van werken in processoftware of op een platform. Zodat als er onverwacht een medewerker tijdelijk of permanent niet beschikbaar is, je toch toegang hebt tot alle informatie. Zo ben je als organisatie minder kwetsbaar. En is het business as usual. Precies zoals het hoort.

Bovendien kun je met de verkregen inzichten, je processen optimaliseren en voor operational excellence zorgen. Als je processen efficiënter zijn ingericht en je minder fouten maakt dan zijn je medewerkers en klanten tevredener. En precies dat levert je concurrentievoordeel op. Is dit écht iets voor jou (en hoor jij die ‘ja’ in je hoofd ook?)? Neem dan nu contact met ons op.

Plan van aanpak

Chiaro plan van aanpak

Stap 1 – Verkennen

Tijdens het verkennen bespreken we samen wat het doel is van de samenwerking en wat we van elkaar verwachten. En starten we met het inventariseren van de primaire, management- en ondersteunende processen die binnen je organisatie aanwezig zijn.

Stap 2 – Beschrijven huidige situatie

Als de inventarisatie is afgerond beginnen we met de huidige manier van werken of de huidige situatie te beschrijven. Aan het eind van deze stap leveren we het volgende op: een beschrijving van de huidige manier van werken in de organisatie. Hier kies je voor een bepaalde vorm van vastleggen: print of digitaal. Waarbij wij de voorkeur hebben om dit in een softwareoplossing als Mavim vast te leggen.

Stap 3 – Beschrijven toekomstige situatie

Als duidelijk is hoe je huidige manier van werken is, kunnen we ook bepalen wat we moeten aanpassen om de bedrijfscontinuïteit te garanderen en daarmee de concurrentie voor te blijven. Aan het eind van deze stap leveren we het volgende op: een analyse van de verschillen tussen de huidige en toekomstige situatie. Ook is duidelijk welke invulling je organisatie geeft aan de term ‘operational readiness’*. De gewenste situatie leggen we vast in de processoftware, tenminste, als je hiervoor gekozen hebt.

* operational readiness: dit geeft aan wat je als organisatie in huis moet hebben om klaar te zijn voor de toekomst, op zowel operationeel, technisch als strategisch vlak.

Stap 4 – Transitieplan opstellen

De analyse uit stap 3 levert de informatie die nodig is om een transitieplan op te stellen, waarmee je organisatie de verandering kan inzetten van de huidige situatie naar de toekomstige situatie. Aan het eind van deze stap leveren we dan ook het transitieplan op.

Stap 5 – Implementatie

Het transitieplan beschrijft de te ondernemen acties die ertoe leiden dat de organisatie naar de toekomstige situatie verandert. In deze stap ligt de nadruk op het uitzetten en -voeren van deze acties en het vastleggen van de werkafspraken binnen de afdelingen en teams. Dit is ook het startpunt voor het echte veranderen. Nu worden training, coaching en adoptie belangrijk, om de verandering te laten slagen.
Aan het eind van deze stap leveren we het volgende op: de definitief vastgelegde procesgovernance (regels en richtlijnen van de processen) in werkinstructies, en een rollen- en verantwoordlijkhedenmatrix.

Stap 6 – Oplevering eindproduct

Met ‘oplevering eindproduct’ bedoelen we dat we de veranderingen doorgevoerd hebben en dat de organisatie klaar is voor de toekomst. De transitiedoelstellingen hebben we gehaald en de nieuwe structuur staat. Deze is dan ook beschreven en vastgelegd.

Stap 7 – Doorontwikkelen

De analyse uit stap 3 levert de informatie die nodig is om een transitieplan op te stellen, waarmee je organisatie de verandering kan inzetten van de huidige situatie naar de toekomstige situatie. Aan het eind van deze stap leveren we dan ook het transitieplan op.

Formule van onze kernwaarden:

Inzicht = (verbinden + resultaat) x vindingrijkheid
Deze vier kernwaarden zijn de rode draad in onze aanpak en kijk op vraagstukken die we bij bedrijven en organisaties tegenkomen.

Nieuws en inspiratie

De NIS2 breidt reikwijdte uit

De NIS2 breidt reikwijdte uit

Weet jij al waar je aan toe ben? Heb je onze vorige blog al gelezen? We delen graag nog wat informatie met jullie. Er zijn door de EU nu nog meer sectoren geselecteerd die van vitaal belang zijn voor de maatschappij. De belangrijkste sectoren die nu onder de...

Lees meer
Wat betekent de NIS2-richtlijn voor jou? 

Wat betekent de NIS2-richtlijn voor jou? 

De NIS2-richtlijn zorgt voor meer bescherming binnen het bedrijf. Om voor meer bescherming te zorgen worden de eisen rondom meldingen en beveiligingsmaatregelen verhoogt. Het is dus goed om hier piekfijn van op de hoogte te zijn!  De oorspronkelijke NIS-richtlijn...

Lees meer